Blog
All About Addiction

Dine omgivelser påvirker højst sandsynligt din helbredelse mere end du går og tror. Med disse seks nemme ændringer kan forbedre sandsynligheden for at du holder dig ædru.

Helbredelse og Omgivelser

Sharelines

  • Vidste du, at dine omgivelser, som du ikke skænker en tanke, kan være afgørende for din #helbredelse?
  • Du overser sikkert disse 6 forhindringer for #helbredelse. Fund ud af, hvordan du kan fikse dem over weekenden.

Vidste du, at størrelsen på din tallerken påvirker, hvor meget du spiser? Det virker måske som en mindre detalje, men faktum er, at du spiser op til 45% mere fra en stor tallerken.

På samme måde kan dine omgivelser, som du normalt ikke skænker en tanke, være altafgørende for dit helbredelsesforløb efter afhængighed.

Når dine omgivelser er støttende er du mindre tilbøjelig til at bukke under for stress, hvilket vil sige, at der er mindre chance for et tilbagefald.

Den gode nyhed er, at det er små ændringer som gør en stor forskel – og mange af disse ændringer kan foretages uden den store indsats.

Her er 6 ændringer du kan foretage dig for at støtte din helbredelse over weekenden:

1. Ryd op i spisekammeret

Det er nemmere at få det bedre når du spiser ordentligt. Når du giver din krop det, den har brug for bliver du stærkere, både fysisk og psykisk.

Det kan være svært at finde viljestyrken til at spise ordentligt, men den gode nyhed er, at det behøver du ikke. Du spiser ikke det, du ikke har stående i huset – så sørg for, at du kun har mad stående som støtter dit helbredelsesforløb.

Det første du bør skille dig af med er forarbejdet mad, sukker, og korn. Fyld i stedet op med:

  • Friske frugter og grøntsager
  • Kød, æg, og fisk i høj kvalitet
  • Sunde fedtstoffer såsom kokosolie og avokado

2. Ryd op

Fysisk rod bliver hurtigt til mentalt rod. Når du befinder dig i rodede omgivelser er din hjerne konstant stimuleret, hvilket betyder, at du hele tiden er mindst lettere stresset. Dette betyder naturligvis, at du ikke kan fokusere på at få det bedre.

Og her er der ikke kun tale om dit hus. Digitalt rod i form af uorganiserede filer og et hav af notifikationer påvirker dig på samme måde.

Sørg for at rydde op. Du kan for eksempel starte med at:

  • Sørge for, at alle dine ejendele har en bestemt plads i dit hjem
  • Finde et nyt hjem til de ting du ikke bruger
  • Flytte alle applikationerne på din telefons hjemmeskærm, og alle filerne på din bærbare computer, ind i mapper

3. Giv dig selv plads til at slappe af

Det er vigtigt at finde plads (billedligt og bogstaveligt talt) til det, der betyder noget for dig. Det er derudover også vigtigt at prioritere de ting, du har plads til.

Når du holder op med at bruge stoffer og alkohol for at håndtere indviklede følelser bliver du nødt til at finde en anden måde at håndtere disse følelser på. Mange vender sig til meditation, dagbogsskrivning, og tid til at fokusere på sig selv. Når du giver dig selv plads til at slappe af og finder tid til at deltage i disse afslappende aktiviteter regelmæssigt vil du mærke, at roen indfinder sig. Resultatet er, at du føler dig mindre stresset og dermed er mindre tilbøjelig til at bukke under og havne i et tilbagefald.

Prøv denne weekend at finde et sted i dit hus som kan forvandles til et sted, hvor du kan slappe af. Sørg for, at det er blødt, varmt, behageligt, og velkommende. Brug dette sted til at meditere og skrive dagbog, eller til at slappe af når du føler dig udmattet.

Du får bonuspoint for at finde et sted til at få dig lidt motion – hvilket er endnu et fantastisk middel i kampen mod afhængigheden.

4. Hæng dine mål op, hvor du kan se dem

Med mål har du et formål – og med et formål når du i mål.

Giv dig selv et par mål til den korte såvel som den lange bane, såsom at komme igennem de første 30 og 60 dage. Dernæst bør du give dig selv et par mindre mål og overveje nogle vaner, som kan hjælpe dig med at komme over målstregen, såsom at motionere eller meditere.

Når du har fundet nogle realistiske mål er det vigtigt, at du husker at kæmpe for at nå dem hver dag. Den bedste måde at påminde dig selv om den daglige indsats er at hæng dine mål op, hvor du kan se dem – ved siden af din seng, for eksempel.

Sidst, men ikke mindst, bør du udvikle et system så du kan måle, hvor langt du er nået i forløbet, så du kan se dine fremskridt og altid ved, hvad du skal gøre for at nå endnu længere.

5. Bliv bedre til at sove

Ligesom med gode kostvaner er gode søvnvaner altafgørende for, at du får det bedre på den lange bane. Du er mere balanceret og standhaftig ovenpå en god nats søvn og fra dette udgangspunkt er det meget nemmere at undgå tilbagefald.

Men hvis der ikke er styr på dit soveværelse kan du umuligt få styr på din søvn. Det er dog nemt at forbedre din søvnkvalitet og der skal ikke den helt store indsats til.

Hvis du ikke føler dig godt tilpas i din seng siger det sig selv, at du vil få svært ved at sove godt. Køb en ny pude – eller en ny madras, hvis det er det, du har brug for – så du ligger godt.

Når du har givet din seng en make-over er det på tide at vende blikket mod soveværelset generelt. Lukker dine vinduer lys in, selv om natten? Køb mørklægningsgardiner. Sover du med din telefon ved siden af din seng, så distraktionerne altid er tæt på? Lad den op på den anden side af værelset, eller i et helt andet rum, i stedet.

6. Hav dit skema hængende fremme

Med et skema kan du se frem til en mere struktureret hverdag – og struktur er et af de bedste midler i kampen mod afhængigheden.

Læg ud med at hænge en kalender op på væggen, hvor du altid kan se den.

Skriv alle dine nuværende planer og begivenheder i kalenderen. Kan du allerede nu mærke, at der er en begivenhed i den nærme fremtid som stresser dig? Er det noget du absolut skal med til? Hvis ikke bør du melde ud og sige, at du ikke kan komme alligevel. Overvej derudover også, hvilke planer du har på regelmæssig basis og eliminer dem, som ikke gør dig noget godt.

Sidst, men ikke mindst, bør du lægge planer som påvirker dig positivt. Du er ligeså stærk som dit støttende netværk, så sørg for, at du vedligeholder det. Hvis der ikke er dates og aktiviteter med ædru venner i kalenderen i den forudseelige fremtid er det noget, du bør ændre på med det samme. Dette gælder naturligvis også for AA / NA møder.

Kontakt os i dag for professionel hjaelp

Bonustip: find den støtte du har brug for

Dine omgivelser er altafgørende når det gælder at holde dig ædru. Men den nødvendige støtte kan også sørge for, at du kommer uskadt igennem de sværeste perioder.

Har du brug for støtte? Kontakt os i dag så du kan finde ud af, hvordan vi kan hjælpe dig med at bekæmpe afhængigheden på den lange bane.

Like what you read? For similar content Sign up here

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.